Thirujnanasambandar Thevaram Ceerkonta paataleer cenkan velleru urtiyeer Neerkontum pookkondu neenkaat tontar ninreththath Taarkonta noolmaarpar takkor vaazhum thlaiccankai Erkonta koile koillaaka irunteere. This is the 45th sacred place in the Southern banks of Kaveri celebrated by Thevaram.
Moolavar : Sankaaranyeswarar
Urchavar : Somaskandar
Amman / Thayar : Soundara Nayaki
Thala Virutcham : Purasu
Theertham : Sangu Theertham
Agamam / Pooja : Kaarana Aagamam
Old year : 2000-3000 years old
Historical Name : Thiruththalaichangaadu
City : Thalaichangaadu
District : Nagapattinam
Thirumurai 2.55
Download Thiruthalaisangkadu.mp3.mp3 http://yadi.sk/d/2kz1FZDwL9qLG
திருத்தலைச்சங்காடு
பாடல் எண் : 1
நலச்சங்க வெண்குழையுந் தோடும்பெய்தோர் நால்வேதம்
சொலச்சங்கை யில்லாதீர் சுடுகாடல்லாற் கருதாதீர்
குலைச்செங்காய்ப் பைங்கமுகின் குளிர்கொள்சோலைக் குயிலாலும்
தலைச்சங்கைக் கோயிலே கோயிலாகத் தாழ்ந்தீரே.
பாடல் எண் : 2
துணிமல்கு கோவணமுந் தோலுங்காட்டித் தொண்டாண்டீர்
மணிமல்கு கண்டத்தீர் அண்டர்க்கெல்லா மாண்பானீர்
பிணிமல்கு நூன்மார்பர் பெரியோர்வாழுந் தலைச்சங்கை
அணிமல்கு கோயிலே கோயிலாக அமர்ந்தீரே.
பாடல் எண் : 3
சீர்கொண்ட பாடலீர் செங்கண்வெள்ளே றூர்தியீர்
நீர்கொண்டும் பூக்கொண்டு நீங்காத்தொண்டர் நின்றேத்தத்
தார்கொண்ட நூன்மார்பர் தக்கோர்வாழுந் தலைச்சங்கை
ஏர்கொண்ட கோயிலே கோயிலாக விருந்தீரே.
பாடல் எண் : 4
வேடஞ்சூழ் கொள்கையீர் வேண்டிநீண்ட வெண்டிங்கள்
ஓடஞ்சூழ் கங்கையு ம் உச்சிவைத்தீர் தலைச்சங்கைக்
கூடஞ்சூழ் மண்டபமுங் குலாயவாசற் கொடித்தோன்றும்
மாடஞ்சூழ் கோயிலே கோயிலாக மகிழ்ந்தீரே.
பாடல் எண் : 5
சூலஞ்சேர் கையினீர் சுண்ணவெண்ணீ றாடலீர்
நீலஞ்சேர் கண்டத்தீர் நீண்டசடைமே னீரேற்றீர்
ஆலஞ்சேர் தண்கான லன்னமன்னுந் தலைச்சங்கைக்
கோலஞ்சேர் கோயிலே கோயிலாகக் கொண்டீரே.
பாடல் எண் : 6
நிலநீரொ டாகாச மனல்காலாகி நின்றைந்து
புலநீர்மை புறங்கண்டார் பொக்கஞ்செய்யார் போற்றோவார்
சலநீத ரல்லாதார் தக்கோர்வாழுந் தலைச்சங்கை
நலநீர கோயிலே கோயிலாக நயந்தீரே.
பாடல் எண் : 7
அடிபுல்கு பைங்கழல்கள் ஆர்ப்பப்பேர்ந்தோர் அனலேந்திக்
கொடிபுல்கு மென்சாயல் உமையோர் பாகங்கூடினீர்
பொடிபுல்கு நூன்மார்பர் புரிநூலாளர் தலைச்சங்கைக்
கடிபுல்கு கோயிலே கோயிலாகக் கலந்தீரே.
பாடல் எண் : 8
திரையார்ந்த மாகடல்சூழ் தென்னிலங்கைக் கோமானை
வரையார்ந்த தோளடர விரலாலூன்று மாண்பினீர்
அரையார்ந்த மேகலையீ ரந்தணாளர் தலைச்சங்கை
நிரையார்ந்த கோயிலே கோயிலாக நினைந்தீரே.
பாடல் எண் : 9
பாயோங்கு பாம்பணைமே லானும்பைந்தா மரையானும்
போயோங்கிக் காண்கிலார் புறநின்றோரார் போற்றோவார்
தீயோங்கு மறையாளர் திகழுஞ்செல்வத் தலைச்சங்கைச்
சேயோங்கு கோயிலே கோயிலாகச் சேர்ந்தீரே.
பாடல் எண் : 10
அலையாரும் புனல்துறந்த அமணர்குண்டர் சாக்கியர்
தொலையாதங் கலர்தூற்றத் தோற்றங்காட்டி யாட்கொண்டீர்
தலையான நால்வேதந் தரித்தார்வாழுந் தலைச்சங்கை
நிலையார்ந்த கோயிலே கோயிலாக நின்றீரே.
பாடல் எண் : 11
நளிரும் புனற்காழி நல்லஞான சம்பந்தன்
குளிருந் தலைச்சங்கை யோங்குகோயின் மேயானை
ஒளிரும் பிறையானை யுரைத்தபாட லிவைவல்லார்
மிளிருந் திரைசூழ்ந்த வையத்தார்க்கு மேலாரே.
wearing a white and beautiful men`s ear-ring made of conch and a women`s ear-ring you are above numbers when the Vētams describe you you do not think of any other place (for dancing) except the cremation ground) you stayed in the temple at talaiccankai where indian cuckoos sing in the cool gardens of tender areaca-palms which have put forth clusters of red fruit, as the temple fitting your greatness.
you admitted me as your protege people, showing the skin and the loin-cloth which is torn from a big cloth.
you have a neck which is full of blue colour like the sapphire.
you have greatness which is above the greatness of the celestials.
you desired to stay in the very beautiful temple in talaiccaṅkai where great men who wear on their chest twisted sacred thread, as the temple fitting your greatness.
you sing to the measure of time [[you chant camavetam which can be set to music.]] you ride on a bull having red eyes.
the devotees who carry water to bathe you and flowers to adorn you and who never leave you, praise you standing.
you occupied the beautiful temple in talaiccankai where worthy brahmins who wear the sacred thread and a garland (of lotus) live, as the temple fitting your greatness [[garland of lotus is the distinctive garland of brahmins;]]
you have the nature of thinking of assuming many forms, desiring them.
you placed on the top of your head Kaṅkai too where the white and long crescent goes round and round like a boat;
[[the crescent is compared to the boat;]] you were happy to dwell in the temple at tālaiccaṅkai which has a pavilion surrounded by tower and storeys where flags are to be seen at the shining entrances, as the temple fitting your greatness.
you hold a trident in your hand you bathe in the holy ash of fine powder just like bathing in water.
you have a blue colour in your neck.
you received water on your long caṭai.
you occupied the beautiful temple in talaiccankai where swans stay in the cool littoral gardens where there is plenty of water, as the temple fitting your greatness
Being the earth, the water, the sky, the fire and the air.
those who controlled the nature of the five sense perceptions.
who do not commit any false acts, and never cease from praising god.
in talaiccankai where worthy people who are not low by their deceptive nature, live.
you desired the beautiful temple as the temple fitting your greatness.
holding fire and dancing to make the golden armours of the feet that embrace them to make a sound you were united with Umai who has tenderness like the creeper, on one half.
you joined the well-guarded temple in talaiccaṅkai where brahmins who desired the study of the vētams wear a sacred thread on their chest smeared with holy ash, as the temple fitting your greatness.
you have the honour of pressing down your toe to crush the shoulders which were comparable to the mountain, of the king of ilaṅkai in the south, girt by a great sea with waves.
you wear a girdle in the waist as an ornament [[This refers to Umai who is one half.]] [[Mēkalai: a jewelled girdle of 7 or 8 strands worn by women on their waists.]] you thought of dwelling in the temple with columns in talaiccankai where brahmins are prosperous, as the temple fitting your greatness.
Māl who lies on a superior serpent bed which is like a mat, and Piramaṉ who is seated on a cool lotus.
were not able to find you though the former went digging into the earth and the latter went flying in the sky.
those who do not search for you outside the pale of caivism will not cease from praising you you joined the tall temple which is visible from a great distance and where the wealthy brahmins who maintain the three fires are prosperous, as the temple fitting your greatness.
amaṇar who do not bathe in water which has waves, and cākkiyar, the low people spread slander without being exhausted you admitted me into your grace showing me your divine form.
you stayed for ever in the temple with many floors in talaiccankai where brahmins who vetam in mind all the four important vetams liue, as the temple fitting your greatness.
On Civaṉ who dwells in the tall temple in cool talaiccankai and who wears a cool crescent ñāṉacampantaṉ of good qualities who is a native of Kāḻi of cool water those who are capable of reciting these verses composed (by him) will become tevar to the people of this world which is girt by the sea having waves rolling up and down.
The ancient Tamils have given the names of the natural plants to the land as well as the city that depends on it. Hence, the meaning of ‘Thalaichangaadu’ can be understood, if it is separated as ‘thalai+changu+kaadu’.‘Changu’ flowers (shell-like flowers) were grown abundantly in the gardens here and were sent to these temples and also to the surrounding temples. The inscription informs that the name ‘Thalaichangaadu’ must have come into vogue because of these flower gardens.
The temple is structured in conch-shape. The darshan of the three prime deities Brahma, Vishnu and Siva is available in the same Siva temple. The Prime Deity and the Pratosha Lord separately bestow grace on the devotees. The cosmic billionaires, ‘Sanganidhi’ and ‘Padumanidhi’ receive us at the front portals of the temple itself. The Chola king Kochenkannan has built many Siva temples. Of these he has built temples with narrow entrance where the elephant cannot get in. This is one such ‘maadakkoil’- temple with narrow entry.
The temple has the ‘somaskanda structure’. That is, when we enter the temple, on the left side is the sanctum of Lord Siva, in the center is the Lord Murugan’s sanctum and on the right is the sanctum of Ambal. It is significant that Tiruthalaichangaadu in its temple pattern follows the line of the temples in Tiruvenkaadu, Tiruccaaikaadu, Tirumaraikkaadu and Tiruttalaiyaalankaadu. This sacred place is commemorated in the five aaranyams, namely, Sankaaranyam, Swethaaranyam, Vedaaranyam, Vilvaaranyam and Vatavaaranyam.
Lord Vishnu, in order to protect this world and its inhabitants, had worshipped Sankaaranyeswarar and procured the Conch as His weapon. Hence, there is a separate sanctum for Lord Vishnu in this temple.
The Lord of this place stands at three feet height as a swayambu moorthy. Pouring gingely oil on the icon of the Prime Deity Sankaaranyeswarar and look at the lamp light, we can see the hair-roots in the lingam.
Arulmigu Thalaichangaadu Sankaaranyeswarar Tirukkoil, Thalaichangaadu – Aakkoor Post – 609 301, Tarangampadi Taluk, Nagapattinam district.
Moolavar : Sankaaranyeswarar
Urchavar : Somaskandar
Amman / Thayar : Soundara Nayaki
Thala Virutcham : Purasu
Theertham : Sangu Theertham
Agamam / Pooja : Kaarana Aagamam
Old year : 2000-3000 years old
Historical Name : Thiruththalaichangaadu
City : Thalaichangaadu
District : Nagapattinam
Thirumurai 2.55
Download Thiruthalaisangkadu.mp3.mp3 http://yadi.sk/d/2kz1FZDwL9qLG
திருத்தலைச்சங்காடு
பாடல் எண் : 1
நலச்சங்க வெண்குழையுந் தோடும்பெய்தோர் நால்வேதம்
சொலச்சங்கை யில்லாதீர் சுடுகாடல்லாற் கருதாதீர்
குலைச்செங்காய்ப் பைங்கமுகின் குளிர்கொள்சோலைக் குயிலாலும்
தலைச்சங்கைக் கோயிலே கோயிலாகத் தாழ்ந்தீரே.
பாடல் எண் : 2
துணிமல்கு கோவணமுந் தோலுங்காட்டித் தொண்டாண்டீர்
மணிமல்கு கண்டத்தீர் அண்டர்க்கெல்லா மாண்பானீர்
பிணிமல்கு நூன்மார்பர் பெரியோர்வாழுந் தலைச்சங்கை
அணிமல்கு கோயிலே கோயிலாக அமர்ந்தீரே.
பாடல் எண் : 3
சீர்கொண்ட பாடலீர் செங்கண்வெள்ளே றூர்தியீர்
நீர்கொண்டும் பூக்கொண்டு நீங்காத்தொண்டர் நின்றேத்தத்
தார்கொண்ட நூன்மார்பர் தக்கோர்வாழுந் தலைச்சங்கை
ஏர்கொண்ட கோயிலே கோயிலாக விருந்தீரே.
பாடல் எண் : 4
வேடஞ்சூழ் கொள்கையீர் வேண்டிநீண்ட வெண்டிங்கள்
ஓடஞ்சூழ் கங்கையு ம் உச்சிவைத்தீர் தலைச்சங்கைக்
கூடஞ்சூழ் மண்டபமுங் குலாயவாசற் கொடித்தோன்றும்
மாடஞ்சூழ் கோயிலே கோயிலாக மகிழ்ந்தீரே.
பாடல் எண் : 5
சூலஞ்சேர் கையினீர் சுண்ணவெண்ணீ றாடலீர்
நீலஞ்சேர் கண்டத்தீர் நீண்டசடைமே னீரேற்றீர்
ஆலஞ்சேர் தண்கான லன்னமன்னுந் தலைச்சங்கைக்
கோலஞ்சேர் கோயிலே கோயிலாகக் கொண்டீரே.
பாடல் எண் : 6
நிலநீரொ டாகாச மனல்காலாகி நின்றைந்து
புலநீர்மை புறங்கண்டார் பொக்கஞ்செய்யார் போற்றோவார்
சலநீத ரல்லாதார் தக்கோர்வாழுந் தலைச்சங்கை
நலநீர கோயிலே கோயிலாக நயந்தீரே.
பாடல் எண் : 7
அடிபுல்கு பைங்கழல்கள் ஆர்ப்பப்பேர்ந்தோர் அனலேந்திக்
கொடிபுல்கு மென்சாயல் உமையோர் பாகங்கூடினீர்
பொடிபுல்கு நூன்மார்பர் புரிநூலாளர் தலைச்சங்கைக்
கடிபுல்கு கோயிலே கோயிலாகக் கலந்தீரே.
பாடல் எண் : 8
திரையார்ந்த மாகடல்சூழ் தென்னிலங்கைக் கோமானை
வரையார்ந்த தோளடர விரலாலூன்று மாண்பினீர்
அரையார்ந்த மேகலையீ ரந்தணாளர் தலைச்சங்கை
நிரையார்ந்த கோயிலே கோயிலாக நினைந்தீரே.
பாடல் எண் : 9
பாயோங்கு பாம்பணைமே லானும்பைந்தா மரையானும்
போயோங்கிக் காண்கிலார் புறநின்றோரார் போற்றோவார்
தீயோங்கு மறையாளர் திகழுஞ்செல்வத் தலைச்சங்கைச்
சேயோங்கு கோயிலே கோயிலாகச் சேர்ந்தீரே.
பாடல் எண் : 10
அலையாரும் புனல்துறந்த அமணர்குண்டர் சாக்கியர்
தொலையாதங் கலர்தூற்றத் தோற்றங்காட்டி யாட்கொண்டீர்
தலையான நால்வேதந் தரித்தார்வாழுந் தலைச்சங்கை
நிலையார்ந்த கோயிலே கோயிலாக நின்றீரே.
பாடல் எண் : 11
நளிரும் புனற்காழி நல்லஞான சம்பந்தன்
குளிருந் தலைச்சங்கை யோங்குகோயின் மேயானை
ஒளிரும் பிறையானை யுரைத்தபாட லிவைவல்லார்
மிளிருந் திரைசூழ்ந்த வையத்தார்க்கு மேலாரே.
wearing a white and beautiful men`s ear-ring made of conch and a women`s ear-ring you are above numbers when the Vētams describe you you do not think of any other place (for dancing) except the cremation ground) you stayed in the temple at talaiccankai where indian cuckoos sing in the cool gardens of tender areaca-palms which have put forth clusters of red fruit, as the temple fitting your greatness.
you admitted me as your protege people, showing the skin and the loin-cloth which is torn from a big cloth.
you have a neck which is full of blue colour like the sapphire.
you have greatness which is above the greatness of the celestials.
you desired to stay in the very beautiful temple in talaiccaṅkai where great men who wear on their chest twisted sacred thread, as the temple fitting your greatness.
you sing to the measure of time [[you chant camavetam which can be set to music.]] you ride on a bull having red eyes.
the devotees who carry water to bathe you and flowers to adorn you and who never leave you, praise you standing.
you occupied the beautiful temple in talaiccankai where worthy brahmins who wear the sacred thread and a garland (of lotus) live, as the temple fitting your greatness [[garland of lotus is the distinctive garland of brahmins;]]
you have the nature of thinking of assuming many forms, desiring them.
you placed on the top of your head Kaṅkai too where the white and long crescent goes round and round like a boat;
[[the crescent is compared to the boat;]] you were happy to dwell in the temple at tālaiccaṅkai which has a pavilion surrounded by tower and storeys where flags are to be seen at the shining entrances, as the temple fitting your greatness.
you hold a trident in your hand you bathe in the holy ash of fine powder just like bathing in water.
you have a blue colour in your neck.
you received water on your long caṭai.
you occupied the beautiful temple in talaiccankai where swans stay in the cool littoral gardens where there is plenty of water, as the temple fitting your greatness
Being the earth, the water, the sky, the fire and the air.
those who controlled the nature of the five sense perceptions.
who do not commit any false acts, and never cease from praising god.
in talaiccankai where worthy people who are not low by their deceptive nature, live.
you desired the beautiful temple as the temple fitting your greatness.
holding fire and dancing to make the golden armours of the feet that embrace them to make a sound you were united with Umai who has tenderness like the creeper, on one half.
you joined the well-guarded temple in talaiccaṅkai where brahmins who desired the study of the vētams wear a sacred thread on their chest smeared with holy ash, as the temple fitting your greatness.
you have the honour of pressing down your toe to crush the shoulders which were comparable to the mountain, of the king of ilaṅkai in the south, girt by a great sea with waves.
you wear a girdle in the waist as an ornament [[This refers to Umai who is one half.]] [[Mēkalai: a jewelled girdle of 7 or 8 strands worn by women on their waists.]] you thought of dwelling in the temple with columns in talaiccankai where brahmins are prosperous, as the temple fitting your greatness.
Māl who lies on a superior serpent bed which is like a mat, and Piramaṉ who is seated on a cool lotus.
were not able to find you though the former went digging into the earth and the latter went flying in the sky.
those who do not search for you outside the pale of caivism will not cease from praising you you joined the tall temple which is visible from a great distance and where the wealthy brahmins who maintain the three fires are prosperous, as the temple fitting your greatness.
amaṇar who do not bathe in water which has waves, and cākkiyar, the low people spread slander without being exhausted you admitted me into your grace showing me your divine form.
you stayed for ever in the temple with many floors in talaiccankai where brahmins who vetam in mind all the four important vetams liue, as the temple fitting your greatness.
On Civaṉ who dwells in the tall temple in cool talaiccankai and who wears a cool crescent ñāṉacampantaṉ of good qualities who is a native of Kāḻi of cool water those who are capable of reciting these verses composed (by him) will become tevar to the people of this world which is girt by the sea having waves rolling up and down.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.